Balkán - 7. deň

Litochoro - Prionia - Olympos - Prionia - Kissos

Mytikas zo Skaly

Vstávali sme rovno na východ slnka, ten bol ponad morom krásny. Autom sme vyšli k chate Prionia, kde sme aj zaparkovali. Vychystali sme sa na celodennú túru a vyrazili. Nebolo to úplne málo, mal som obavy, predsalen 1800 výškových nie je málo. Začali sme pozvoľna stúpať bukovým lesom, až sme vystúpali do ihličnatého lesa, kde sa to pekne zostrmilo. 

Východ slnka

Krumpi po čase prestával vládať, tak sme šli s Brokom trocha popredu. Vyšli sme z lesa do nejakých roztrúsených stromov, kde začínalo pomaly celkom piecť. Našťastie chata Spilios Agapitos bola kúsok nad nami. Počkali sme na Krumpiho, ktorý utekal pred zástupom nosičských mulíc a potom sme sa občerstvili.

Stúpanie

Krumpi sa tváril, že ďalej nevyjde, no nátlak nevydržal a šiel s nami ďalej. To sme boli cca v polke, čakalo nás už "iba" cca 900 výšok. Priestor sa otváral, podložka sa zhoršovala, no nakoniec sme sa vyhrabali na hrebienok. Z neho sme odbočili na traverz popod Olymp, po ktorom sme šli až na úroveň hlavného vrcholu.

Olymp

Tu sme mali odbočiť na chodník smerom hore. Chodník tu nebol, iba strmý skalnatý svah so značkou. Vyzeralo to ťažko, ale schodne. Značky boli čo meter až dva, takže bola vyznačená optimálna cesta. Tej sme sa držali ako kliešť, v pomerne exponovanom teréne som sa trochu aj bál. Nebolo to až také tragické, ale keď sme vyšli na vrchol, tak som uvidel všetky božstvá Olympu a ďakoval som ich, že na mňa žiadny nemecký turista nezhodil 20 kilový kus šutra. Na zbytok som čakal, boli pomalší. Na vrchole boli iba nejakí Pražáci, všetky ostatné skupinky už liezli dole. Tak sme pokecali, kým nedošli Broko s Krumpim.

Mulice

Spravili sme kopu fotiek, našiel som kešku a vybrali sme sa smer Skala, čo je najmenší z vrcholov olympu. Na najvyššom sme práve boli, volá sa Mytikas a s výškou 2918m n. m. je najvyšším vrcholom Grécka a druhým najvyšším na Balkáne (o 7m nižší ako Musala). Cesta po hrebeni mala byť ľahšia, no smerom dole po vyšúchaných vápencoch (a to bolo sucho!) nebola moc príjemná. V sedielku sme si vydýchli a začali sme stúpať na Skalu. Už to nebolo ďaleko, na vrchole som si vydýchol a tešil som sa na chodecký terén.

V traverze

Za chvíľu tu bol Broko aj s Krumpim a dohodli sme sa, že oni unavení už pôjdu dole a ja zatiaľ vybehnem na Skolio, druhý najvyšší vrchol Olympu. V chodeckom teréne to bola pohoda, za pár minút som tam bol. Akurát pri pohľade na sviečkovitý Mytikas ma celkom striasalo. Kebyže ideme hore cez Skalu, tak to možno zapichnem.

Na vrchole

Netrvalo dlho a dobehol som ich. Na hrebienku sme už iba sušili papule, voda v teple a slnku rýchlo zmizla. V chate Krumpi kúpil vodu a ja magnetku. Čakalo nás už "iba" 900 výškových dole, ktoré sme však zbehli v dobrom čase. Pri aute sme sa pobavili na autobuse albánskych turistov, ktorý sa tvárili, že idú na nákupy, ale netrafili do obchoďáku.

Mytikas a Stefani zo Skolia

Okúpali sme sa v ľadovom potoku a pustili sme sa smer Solún. Večer sme boli za mestom, zašli sme ešte do supermarketu. Teda to som ešte nevidel. Pri ovocí boli sáčky aj tašky zadarmo, jedna bába bola čisto od váženia ovocia, iná zase iba od narovnávania tovaru na regáloch a pokladní bolo otvorených milión, aj keď zákazníkov bolo iba pár. A ešte nám každý druh tovaru zabalili do samostatnej tašky zadarmo. Neskutočné, vôbec by som sa nedivil, keby to bolo štátne...

Výhľady z hrebienka

Od obchoďáku nás čakala už iba chvíľa jazdy na miesto spania, obrovský nedokončený urbánny komplex v prírodnej oblasti Kissos. Vlastne tam bolo veľa km ciest, iba domy žiadne, čistá brutalita. Posledné km cesty tam, už boli aj trochu zasypané erodujúcou zeminou zo zárezov. Cestou sme ešte pozreli západ slnka s Olympom na druhej strane zálivu a našli sme si svoju uličku na spanie. Navečerali sme sa a s Brokom sme si v tráve postavili stan. Krumpi si ľahol rovno pred auto, tak sme zo srandy odbrzdili a kúsok sme posunuli Oktávku k nemu. Vraj sa mu celú noc snívalo o tom, že ho prešlo auto...

Večerné výhľady s Olympom v pozadí

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Kaukaz - 5 dní po Gruzínsku autom

Kaukaz - Svaneti

Kaukaz - Arménsko