Balkán - 4. deň

Ponor - Sofia - Beli Iskar - Borovec

Spanie

Ráno na planine bolo gýčové, pekné scenérie, pasúce sa kravy (čítaj burgre, stejky a kebaby), výhľady... Zbalili sme sa a vyrazili sme do neďalekej Sofie. Vyhliadli sme si parkovanie na okraji mesta. Celé mesto sme obišli obchvatom a potom sme odbočili na obrovské sídlisko Družba. Videli sme dobrú cenu za dízel, tak sme sa zastavili dočapovať. Ako sme tak tankovali, tak sa nám prihovoril miestny chlapík, že odkiaľ sme a tak. My že z Bratislavy a on na to, že jasné, tam už bol a že sa mu páčilo. Potom sme zaparkovali pri Kauflande a vybrali sme sa na metro.

Metro a proaktívna ochrankyňa

Kúpili sme si celodenné lístky, čo sa nakoniec ukázalo vcelku zbytočné, no neprerobili sme veľa. Namiesto do centra sme sa vybrali najprv na konečnú na letisko. Tam sme obzreli novú stanicu a počkali na vlak do mesta. Šiel som si odfotiť súpravu metra, odfotil som a a teta upratovačka: "Što to snimate?" "Metro." "To nemožete." "Dobre." Fotka bola odfotená a obaja sme boli spokojní...

Zbytky starej Sofie

Metrom sme sa odviezli na prestupnú stanicu Serdika, kde sme prestúpili na tú istú linku (metro tvorí slučku) a starou 81-71-tkou sme sa odviezli na stanicu NDK. V podchode sme si kúpili pomerne lacné slané pečivo, ktoré bolo strašne dobré. Od Palácu kultúry sme sa vybrali na bulvár Vitoša, kde sme konečne vymenili peniaze. Našli sme perfektnú zmenáreň, dostali sme lepší ako stredný kurz. Prešli sme ulicou, odbočili do bočnej na kešku a potom sme chceli nájsť nejakú piváreň s dobrým pivom. Tú, čo sme našli cez mobil sme našli zavretú, takže sme s dlhým nosom odišli preč.

Nové centrum Sofie priamo na pôvodnom

Dostali sme sa až do samého srdca Sofie, kde sa pokope nachádzajú staré rímske vykopávky, kostoly, mešity a synagógy. A to všetko v megalomanskej zástavbe 20. storočia. Kto by čakal pekné staré mesto, bude sklamaný. Ale aj tak to má čosi do seba. Postupne sme aj dostali hlad, tak sme pokukovali aj po fastfoodoch. Objavili sme dobre vyzerajúci kebab s výbornými cenami, tak sme tam zašli. Bol výborný, ale úplne iný, ako ten u nás. Chceli sme si umyť zapatlané ruky, tak sme prešli kúsok k minerálnym prameňom. Na figu bolo, že boli totálne horúce, tak sme si ledva opláchli ruky a z osvieženia nebolo nič.

Ruský kostol

Obzreli sme významné budovy a potom sme opäť dostali chuť na to pivo. Hľadali sme ďalej, až sme zapadli do nejakého podniku. Keď vysvitlo, že nemajú čapáka, tak sme sa dvihli a odišli. Obišli sme národné divadlo a pobrali sme sa ku pravoslávnym chrámom. Prvý nám prišiel do cesty Ruský kostol, malý ale vcelku pekný. Akurát sme vôbec nepochopili, prečo je okolo neho policajtov ako nakakaných a rada na 15 minút. Tak sme šli ďalej. Vedľa na križovatke bola ešte pôvodná riadiaca búdka... Kúsok odtiaľ už bola sv. Sofia, prastarý pravoslávny chrám, no a skoro nikto tam nebol. No a hneď za týmto kostolom je sv. Alexander Nevski, najväčší sofijský kostol.

Chrám sv. Alexandra Nevského

Potom sme už len prešli parkom až ku štadiónu Vasila Levského, kde sme sadli na metro a došli k autu. Celkom nás pobavila kontrola revízormi, keď sú na vstupe do metra turnikety. Zaparkované sme mali pred Kauflandom, tak sme tam rovno aj urobili väčší nákup. Nakúpili sme si bulharskú verziu telemetrie (čerstvý syr, ktorý sa volá telemea, ale premenovali sme si ho) aj mastné, slané koláče z lístkového cesta plnené špenátom alebo syrom.

Družba

Zo Sofie sme zamierili rovno do Rily, najvyššieho bulharského aj balkánskeho pohoria. Pri Belom Iskare sme zastavili na kešku a načapovali sme vodu do bandasiek. Čakalo nás už len pár kilákov do strediska Borovec, ale po neuveriteľne rozbitej ceste. Nakoniec sme tam dorazili a šli sme zistiť ako lanovka na zajtra. Zistili sme, že zajtra premávať nebude, tak som si aspoň šiel kúpiť turistickú mapu. Tú som zohnal dobrú a lacnú.

Večer pri spaní

Spanie sme si vyhliadli zopár kilometrov späť, na lúke v zákrute. Nakoniec sme zapadli kus bokom, do pekného borovicového lesíka. Rozložili sme si oheň a začali sme variť. Zrazu sa prihnalo stádo koní, niektoré boli pekne splašené. Naštastie nás mali na háku aj kone aj pastieri a my sme si užili pekný večer pod horami.